Plan dnia

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej

7.30-8.50 Zbieranie się dzieci, zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, zabawy ruchowe.
8.50-9.00 Czynności porządkowe, mycie rąk przed posiłkiem.
9.00-9.30 Śniadanie.
9.30-12.30 Działania programowe, zorganizowane przez nauczyciela oraz wspierane przez wychowawców . aktywności własne dzieci w sali i w ogrodzie:

  • poranne spotkanie w kręgu (powitanie, przydzielanie dyżurów),
  • ćwiczenia i zabawy w sali ruchowej,
  • zajęcia dydaktyczne,
  • spacery lub zabawy na świeżym powietrzu,
  • rytmika
  • logopedia
  • gimnastyka
  • język hiszpański/język angielski

12.30-13.00 Obiad.
13.00-15.00 Zorganizowany odpoczynek (słuchanie bajek i spokojnej muzyki, gimnastyka relaksacyjna, ćwiczenia oddechowe). Zabawy i zajęcia prowadzone przez wychowawcę. Grupa najmłodsza czas na sen.
15.00-15.20 Podwieczorek.
15.30-18.00 Zabawy dowolne w sali, w kącikach zainteresowań lub w ogrodzie, sali ruchowej. Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe. Swobodne działania dzieci, wspierane przez nauczyciela.

 

Rysunek trójki dzieci


Higiena

Pomagamy w treningu czystości!
Praktyczne zasady, które nie stresują dzieci ani rodziców.

Zasady higieny, które wypracowaliśmy są proste. W naszym przedszkolu dziecko może w każdej chwili skorzystać z toalety. Przyjmujemy dzieci, które noszą pieluszki i wspólnie z rodzicami rozmawiamy o gotowości dziecka do odstawienia pieluchy. Pomagamy dziecku w treningu czystości, wspieramy rodziców w tym procesie. Dziecku wolno się ubrudzić – gdy to zrobi, dyskretnie mu pomagamy – na tyle, na ile tego potrzebuje.

 

Posiłki

Kulturalny, smaczny, zdrowy – posiłek gotowy
Propagujemy dobre i zdrowe nawyki żywieniowe. Zamawiamy gotowe posiłki w firmie cateringowej „Chatka Pełna Smaku” . Nie zmuszamy dzieci do jedzenia.

Nasze zasady postępowania dają dziecku dużo wolności, uwzględniając jego żywieniowe przyzwyczajenia i potrzeby. Zawsze jednak jemy przy stole – siedząc. Dzieci same nakładają sobie na talerze, pomagamy im jeść tylko na ich wyraźną prośbę, zawsze zachęcamy do zjedzenia całego posiłku. To dziecko decyduje, ile je i samo sprząta po sobie. Dzięki temu uczy się słuchać swoich potrzeb i być za siebie odpowiedzialne.
Pomagamy dzieciom także nabierać dobrych i zdrowych nawyków żywieniowych. Respektujemy diety zalecone przez lekarza, rozmawiamy o zasadach odżywiania, przeprowadzamy zajęcia kulinarne, eksperymentujemy ze smakiem i zapachem. I, co bardzo ważne – tworzymy podczas jedzenia przyjazną atmosferę. Czas posiłku jest czasem spokojnym. Towarzyszą mu rozmowy przy stoliku. W ten sposób uczymy dzieci także kultury jedzenia.

 

Odpoczynek

Czas na relaks!
Stwarzamy dziecku warunki do zdrowego odpoczynku w ciągu całego dnia.

Po obiedzie każda grupa ma czas na odpoczynek w ustalonych dla niej godzinach. Dziecko jednak samo decyduje, ile czasu i jak odpoczywa. Tylko najmłodsza grupa ma leżakowanie – na leżakach kładą się jedynie te dzieci, które chcą. Pozostałe uczestniczą w relaksie przez około 20-30 minut.
Odpoczynek dzieci to niekoniecznie leżenie, drzemka czy sen. Może być nim spokojna aktywność w kąciku relaksacyjnym, bliska relacja z dorosłymi (przytulanie dzieci na ich prośbę i za ich zgodą), słuchanie muzyki relaksacyjnej, czytanie książek. Dzieci mogą także skorzystać ze zgromadzonych w sali materiałów do budowania własnych miejsc do odpoczynku.

 

Przykładowe plany pracy poszczególnych grup


"Mów dziecku, że może, że potrafi"

Janusz Korczak