Wybiórczość żywieniowa – czym jest i jak ją zrozumieć?

klocki z dłońmi

Czym jest wybiórczość żywieniowa?

Wybiórczość żywieniowa to powtarzające się unikanie pewnych produktów, grup pokarmowych lub potraw przy jednoczesnym preferowaniu ograniczonej liczby znanych i akceptowanych dań. Nie jest to jedynie "grymaszenie", lecz realny sposób funkcjonowania dziecka determinowany przez złożone mechanizmy zmysłowe, emocjonalne czy poznawcze. Może mieć podłoże genetyczne, wynikać z rozwoju sensorycznego, doświadczeń z wczesnego dzieciństwa lub być efektem stresu i lęków. 

Jak wybiórczość żywieniowa jest postrzegana przez dziecko?

Dla dziecka wybiórczość żywieniowa często oznacza spore trudności – niezrozumiany przez otoczenie opór przed spożywaniem pewnych pokarmów może rodzić w nim poczucie wstydu, lęku, a nawet wyobcowania. Często prowadząc szkolenia czy rozmawiając z osobami, które po raz pierwszy mają styczność z wybiórczością żywieniową wynikającą z nadwrażliwości na bodźce, przedstawiam porównanie, którego łagodną wersję zaprezentuję. 
Wyobraźcie sobie wszystkie zapachy, kolory czy konsystencję, które zdecydowanie nie przejdą przez gardło, a nawet wywołają reakcje wymagające bliskiej relacji z torebką. Teraz wsadźmy to wszystko w torebkę wymieszajmy odczekajmy tydzień, a następnie wsadźmy wszystko na gofra i zjedzmy. Podobne sensoryczne odczucia może wywoływać nadwrażliwość sensoryczna. Postawmy na mleko czy płatki i jedzmy co drugi dzień słysząc, że trzeba, że przecież to dobre. Robi się ciekawie? Wybrany przez dziecko „bezpieczny” repertuar produktów daje mu poczucie stabilności i przewidywalności, zwłaszcza w obliczu nowych doświadczeń, takich jak posiłki w przedszkolu, które są nie tylko wyzwaniem smakowym, lecz również społecznym.

Jak może się przejawiać wybiórczość żywieniowa?

Zjawisko to przybiera różne formy. Dziecko może akceptować jedynie kilka wybranych potraw, np. wyłącznie białe pieczywo, ryż czy makaron bez dodatków. Bywa, że ogranicza się do jedzenia tych samych produktów codziennie lub akceptuje wyłącznie określony sposób podania (np. tylko produkty pokrojone w kostkę). W niektórych przypadkach nie toleruje mieszania składników, unika nowości czy potraw o intensywnym zapachu i konsystencji. Reakcją na podane "nieakceptowane" posiłki bywa płacz, zamykanie ust, krzyk lub nawet odruchy wymiotne.

Wpływ wybiórczości żywieniowej na funkcjonowanie dziecka i rodziny

Zrozumienie wybiórczości żywieniowej pozwala spojrzeć na nią jako wyzwanie rozwojowe, a nie złośliwość czy "fanaberię". Dzieci, które czują się akceptowane z własnymi ograniczeniami, są bardziej otwarte na stopniowe wprowadzanie nowych potraw, naukę zasad wspólnego spożywania posiłków i odkrywanie radości z jedzenia. Rodziny, które podchodzą do problemu z empatią, rzadziej doświadczają konfliktów przy stole, a samo żywienie rodzi mniej stresu i niechęci.
Brak zrozumienia zjawiska może prowadzić do poważnych konsekwencji. Długotrwałe naciski, zawstydzanie, kara czy przymus zjadania wszystkiego z talerza nierzadko skutkują utrwaleniem problemu, a nawet zaburzeniami relacji z jedzeniem. Może to prowadzić do deficytów żywieniowych, zaburzeń metabolicznych, a w sferze emocjonalnej do zaniżonej samooceny i utrwalenia negatywnych wzorców żywieniowych na resztę życia.

Baner

Neofobie żywieniowe a wybiórczość – podobieństwa i różnice

Nie można mówić o wybiórczości żywieniowej, nie wspominając o neofobii żywieniowej. Neofobia oznacza lęk przed nowymi pokarmami i często pojawia się ok. 2–6 roku życia. Dzieci unikają wtedy wszystkiego, czego nie znają. Z kolei wybiórczość może dotyczyć również pokarmów już znanych, ale nieakceptowanych przez dziecko z innych względów (np. zapach, wygląd, konsystencja). Wybiórczość bywa więc szerszym i bardziej trwałym zjawiskiem niż przejściowa neofobia.

Problemy żywieniowe u dzieci neuroatypowych

Ważnym zagadnieniem są trudności żywieniowe u dzieci neuroatypowych – z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD czy zaburzeniami integracji sensorycznej. W ich przypadku wybiórczość żywieniowa bywa nasilona przez nadwrażliwość na bodźce (smakowe, zapachowe, dotykowe), trudności z żuciem lub połykaniem, a czasem również przez lęki oraz sztywność poznawczą. Dziecko może odrzucać pokarmy o określonej konsystencji, barwie czy temperaturze, co znacząco ogranicza jego dietę i wymaga specjalistycznego wsparcia oraz niezwykłej cierpliwości otoczenia.

Jak pracujemy z dzieckiem doświadczającym wybiórczości żywieniowej?

W pracy przedszkola Raz Dwa Trzy My kluczowe jest budowanie atmosfery akceptacji i dialogu z rodzicami. Codzienna obserwacja pozwala rozpoznać indywidualne potrzeby dziecka i towarzyszyć mu w drodze do otwartości na nowe smaki. Niezwykle ważna jest współpraca i jasna komunikacja z rodzicami, którzy najlepiej znają swoje dzieci i mogą podzielić się spostrzeżeniami co do preferencji oraz skutecznych sposobów zachęty w domu.
Stosujemy metody oparte na stopniowym oswajaniu nowości – nie zmuszamy, nie stosujemy szantażu ani kar. Pozwalamy dzieciom dotykać, wąchać, bawić się jedzeniem. Organizujemy wspólne przygotowywanie prostych posiłków, by dzieci miały okazję poznać strukturę, kolor i zapach produktów. Prowadzimy zajęcia oparte na wielowymiarowym poznaniu produktów spożywczych wnosząc do nich nowe, pozytywne emocje, zachęcamy do próbowania nowości nie na siłę, lecz poprzez zabawę i obserwację rówieśników, którzy chętnie kosztują posiłków. Dajemy czas – każda próba, nawet zakończona odmową, jest krokiem do przodu. Chwalimy za odwagę, nawet jeśli dziecko zdecyduje się tylko powąchać czy dotknąć nowego produktu.
Współpracujemy z rodzicami, dzieląc się obserwacjami i ustalając wspólną strategię postępowania. Konsultujemy się ze specjalistami w naszej placówce (psycholog, terapeuta integracji sensorycznej), a w uzasadnionych przypadkach pomagamy rodzinie uzyskać wsparcie specjalistyczne poza placówką. Rozumiemy, że wybiórczość żywieniowa nie znika z dnia na dzień – wymaga czasu, zaangażowania i wyrozumiałości wszystkich dorosłych w otoczeniu dziecka.

Wybiórczość żywieniowa to element rozwoju, który staje się problemem dopiero wtedy, gdy zaniedbujemy potrzeby dziecka i nie podejmujemy prób zrozumienia jego trudności. W przedszkolu Raz Dwa Trzy My stawiamy na współpracę, otwartą komunikację i cierpliwość. Rozumiemy, że każdy maluch ma prawo do własnego tempa w poznawaniu smaków – naszym wspólnym zadaniem, jako wychowawców i rodziców, jest towarzyszenie mu w tej drodze z empatią i szacunkiem. Tylko wtedy możemy pomóc mu wyrosnąć na osobę, która czerpie radość z jedzenia i pielęgnuje zdrowe nawyki przez całe życie.

Autor – Aleksander Dzieliński