Współpraca z przedszkolem integracyjnym
Przedszkole integracyjne Raz Dwa Trzy My na Mokotowie – dialog i partnerstwo na rzecz dobra dziecka
W czasach, gdy tempo życia często nie pozwala na spokojne budowanie relacji oraz uważną obserwację potrzeb naszych dzieci, wybór odpowiedniej placówki przedszkolnej staje się jedną z najważniejszych decyzji rodziców. Przedszkole integracyjne Raz Dwa Trzy My na Mokotowie to miejsce, w którym współpraca i dialog z rodzicami są fundamentem codziennej pracy. To przestrzeń, gdzie indywidualne podejście oraz systematyczny kontakt z rodzicami tworzą optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju każdego dziecka – zarówno neurotypowego, jak i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Codzienna informacja zwrotna – fundament współpracy
Podstawą budowania zaufania i poczucia bezpieczeństwa rodziców są regularne, codzienne informacje zwrotne, przekazywane podczas odbioru dzieci z przedszkola. Rodzice otrzymują krótkie, ale istotne wiadomości dotyczące najważniejszych aspektów dnia: zmiany w zachowaniu, nastroju, spożycia posiłków czy udziału w aktywnościach grupowych. Komunikaty te koncentrują się przede wszystkim na zauważalnych zmianach – zarówno tych niepokojących, jak i pozytywnych. Taki system sprzyja szybkiemu reagowaniu na potrzeby dziecka oraz umożliwia rodzicom pozostawanie na bieżąco z tym, co dzieje się w życiu ich pociech.
Zdarza się, że niektóre sytuacje wymagają bardziej szczegółowego omówienia. W takich przypadkach rodzic może umówić się na dłuższe spotkanie z wybranym specjalistą pracującym w placówce – logopedą, terapeutą integracji sensorycznej, psychologiem bądź wychowawcą grupy. Jeszcze przed rozpoczęciem współpracy z przedszkolem rodzice są informowani, że taka możliwość istnieje i że współpraca oraz otwarta komunikacja są niezmiernie ważne dla wszechstronnego rozwoju dziecka.
Reakcja na sytuacje wyjątkowe – bezpieczeństwo i szybka komunikacja
Nad zdrowiem i bezpieczeństwem dzieci czuwa wykwalifikowana kadra, która w przypadku pojawienia się sytuacji nagłej – np. znacznego pogorszenia samopoczucia dziecka – niezwłocznie podejmuje próbę kontaktu z rodzicem. Każda taka sytuacja jest traktowana indywidualnie, a dobro dziecka pozostaje zawsze nadrzędną wartością. Wspólne podjęcie decyzji dotyczącej dalszych działań (np. odbioru dziecka, konsultacji lekarskiej) pozwala minimalizować ryzyko stresu i zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa.
Spotkania podsumowujące – holistyczny obraz funkcjonowania dziecka
Współpraca z rodzicami nie ogranicza się wyłącznie do codziennych rozmów. Dwa razy w roku, pod koniec półrocza, organizowane są indywidualne spotkania z rodzicami. Celem tych spotkań jest omówienie funkcjonowania dziecka w przedszkolu z uwzględnieniem jego rozwoju społeczno-emocjonalnego, poznawczego, motorycznego czy komunikacyjnego. To także czas na bardziej szczegółowe rozmowy o sukcesach, trudnościach czy wyzwaniach, z jakimi mierzy się dziecko. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego podczas tych spotkań omawiana jest Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia, w skrócie WOPFU oraz IPET, czyli Indywidualny Programu Edukacyjno-Terapeutyczny.
- WOPFU to narzędzie pozwalające specjalistom oraz wychowawcom na kompleksowe podsumowanie aktualnego poziomu rozwoju dziecka, jego mocnych stron, trudności i potrzeb edukacyjnych, społecznych i emocjonalnych, a także ocenę postępów w rozwoju.
- IPET natomiast to dokument przygotowywany przez zespół specjalistów, określający indywidualnie dostosowane cele edukacyjne oraz formy i metody wsparcia, które będą realizowane wobec konkretnego dziecka.
Dzięki temu rodzic ma jasność co do podejmowanych działań, może je konsultować i aktywnie uczestniczyć w procesie planowania ścieżki rozwoju swojego dziecka. To ważny element integracyjnego modelu pracy – rodzic jest partnerem, jego uwagi i propozycje są brane pod uwagę, a całość procesu edukacyjnego prowadzona jest w duchu współpracy.
Praktyka środowiskowa i podejście systemowe – wsparcie rodzin i społeczności
Przedszkole Raz Dwa Trzy My opiera się na praktyce środowiskowej i podejściu systemowym. Oznacza to, że wsparcie skierowane jest nie tylko do dziecka, lecz także do całej rodziny i najbliższego otoczenia. Kadra pedagogiczna wie, że świat dziecka nie kończy się z momentem wyjścia z grupy rówieśniczej, dlatego zwraca szczególną uwagę na to, aby komunikacja oraz podejmowane działania były wspierające również dla rodzica. Uznajemy, że każdy rodzic może mieć pytania, ale także własne potrzeby i oczekiwania wobec współpracy z placówką. Dlatego zachęcamy do aktywnego udziału w życiu przedszkolnym, rozmów z nauczycielami czy specjalistami oraz dzielenia się własnymi obserwacjami.
Kreatywność i otwartość – budowanie partnerskiej relacji
W szkole integracyjnej kluczową rolę odgrywa otwartość na nowe pomysły oraz umiejętność reagowania na indywidualne potrzeby zarówno dzieci, jak i rodziców. Niezmiernie ważna jest kreatywność oraz elastyczność kadry pedagogicznej, która stara się być zawsze o krok przed problemem lub wyzwaniem. Organizowanie warsztatów, dni otwartych, spotkań tematycznych czy akcji integracyjnych sprawia, że przedszkole tętni życiem, a rodzice mają realny wpływ na kształtowanie programu i atmosfery w nim panującej.
Naszym celem jest, by każde dziecko czuło się docenione, akceptowane i rozumiane, a rodzic miał poczucie, że znalazł miejsce, w którym może liczyć na wsparcie, zrozumienie i profesjonalizm – niezależnie od sytuacji, z którą się mierzy.
Oczekiwania rodzica – co oferuje przedszkole Raz Dwa Trzy My?
Podsumowując, rodzic wybierający przedszkole integracyjne Raz Dwa Trzy My może liczyć na:
- codzienną, rzetelną informację zwrotną dotyczącą samopoczucia, zachowania i postępów dziecka,
- możliwość umówienia się na dłuższą rozmowę ze specjalistą (logopedą, terapeutą SI, psychologiem lub wychowawcą),
- szybką i adekwatną reakcję kadry w sytuacjach nagłych, ze szczególnym uwzględnieniem dobra i bezpieczeństwa dziecka,
- regularne spotkania podsumowujące, podczas których omawiane jest holistyczne funkcjonowanie dziecka, a w przypadku dzieci z orzeczeniem także dokumenty wyznaczające indywidualny program pracy,
- wsparcie nie tylko dziecka, ale również rodzica – zarówno w aspektach dydaktycznych, jak i wychowawczych,
- otwartość na pytania, sugestie i potrzeby rodzica,
- kreatywność i nowoczesne podejście do edukacji, uwzględniające praktykę środowiskową i podejście systemowe.
Rozumiemy, że oczekiwania każdej rodziny są inne. Naszą misją jest stworzenie takich warunków, by rodzic w miarę możliwości czuł się zaopiekowany i mógł aktywnie uczestniczyć w edukacji i wychowaniu swojego dziecka. Bo tylko współpraca i otwarty dialog są fundamentem sukcesu – zarówno małego człowieka, jak i całej społeczności przedszkola.
Wierzymy, że dzięki partnerskim relacjom z rodzicami jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć potrzeby naszych podopiecznych, a integracyjne przedszkole staje się miejscem, w którym różnorodność traktowana jest jako wartość, a rozwój – jako wspólna droga rodziny, specjalistów i dziecka.
Zapraszamy do dialogu. Razem możemy więcej!
Autor – Aleksander Dzieliński