• "Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy"
    Janusz Korczak
  • Poznajemy hiszpański i angielski
  • "Nie ma dzieci są ludzie"
    Janusz Korczak
  • "Mów dziecku że jest dobre, że może, że potrafi "
    Janusz Korczak
  • "zaufaj dziecku i szanuj je"
    Maria Montessori
  • "musimy dostrzec cuda ukryte w dziecku
    i pomóc mu je rozwijać" Maria Montessori

Dziecko w przedszkolu integracyjnym

Przedszkole integracyjne ma na celu zintegrowanie dzieci z problemami rozwojowymi z dziećmi zdrowymi. Dzieci z problemami mogą bawić się ze zdrowymi rówieśnikami, próbować naśladować ich i dzięki temu motywować się do ćwiczeń. Jednak niestety wciąż wielu rodziców zdrowych dzieci zastanawia się, czy oddanie dziecka do przedszkola integracyjnego nie zaszkodzi maluchowi i nie opóźni go w rozwoju. Absolutnie nie! Przebywanie w przedszkolu integracyjnym ma na malucha tylko i wyłączni pozytywny wpływ.

Rozwój emocjonalny

W przedszkolu integracyjnym nasze dziecko będzie miało kontakt z innymi zdrowymi dziećmi, ale także z maluchami z różnymi problemami. Dzięki temu nauczy się ono, że nie wszyscy ludzie są tacy sami, a każdą odmienność należy szanować. Maluchy przebywające w grupie z dziećmi z problemami szybciej rozwijają się emocjonalnie. Stają się wrażliwsze i bardziej empatyczne. Rozumieją, czym jest odpowiedzialność i opieka, a także stawanie w obronie słabszych. Dzieci szybko zauważają, że koleżanka która ma problemy z komunikacją, maluje najładniej w grupie, a kolega który jest najbardziej nerwowy, bardzo ładnie tańczy na rytmice. To pokazuje im, że ”inny” nie oznacza „gorszy”, a każdy z nas mimo wad, ma talent do czegoś innego. Dzieci chodzące do przeszkoli integracyjnych częściej myślą o innych, dzielą się tym co mają i lepiej odczytują emocje. Uczą się też szybciej wybaczać.

Obawy rodziców

Niektórzy rodzice boja się, że dziecko przebywające w grupie z dziećmi z problemami może nie być bezpieczne. To również nie jest prawdą. Przedszkolaki przez całe dnie są pod opieką doświadczonej kadry, która nie spuszcza ich z oczu. Dlatego też już w sytuacji najmniejszej sprzeczki opiekunowie od razu interweniują i próbują wypracować z maluchami porozumienie. Dzieci mające problemy z wyrażaniem emocji są szczególnie uważnie pilnowane, by opiekunowie mogli z nimi skutecznie pracować nad każdą sytuacją. Dlatego też ryzyko, że maluch wda się w bójkę nie jest wyższe niż w zwykłym nie-integracyjnym przedszkolu.